Ring til os​

Book tid online​

Skriv til os​

... hjælper der, hvor det er nemmere sagt end gjort​

​​Træk vejret og tænk på noget andet...

et gammelt råd, med indbygget visdom.

​En sjælden gang har jeg fornøjelse af at køre med tog. Og når man sådan står og venter på perronen​ så sker det, at man kommer til at høre lidt fra en samtale hist og her. Det var her jeg hørte disse visdomsord fra en purung pige, der talte højlydt i telefonen til sin åbenlyst nervøse og eksamensramte ven: 

”Træk vejret og tænk på noget andet!”, foreslog hun. Det var som et flashback af mange stemmer samlet i én. For hvor ofte har jeg ikke selv fået og givet dette gammelkendte råd? Og hvorfor bliver vi mon ved med at give det til hinanden?

​Hvis vi kigger lidt nærmere på, hvad det egentligt er vi siger, får vi øje på to handle instruktioner, der hver især er både kloge og effektive, når vi koncentrere os om dem og rent faktisk ved, hvad vi skal gøre.

Træk Vejret”!

Med de ca. 20.000 vejrtrækninger som vi tager hver dag, skulle man tro, at vi efterhånden havde lært det. Det har vi også – men når du bliver nervøs, bange, usikker eller genert sker der helt automatisk noget med din ellers ”usynlige” vejrtrækning: du spænder op i maven, brystet, ryggen og skuldrene – netop i de muskler du også bruger som støtte til at trække vejret dybt med. Din vejtrækning bliver mere overfladisk og flytter sig højere op i kroppen. I sidste ende kan du risikere at spænde så meget op, at du får virkeligt fysisk ubehag – og er du f.eks. kronisk stresset, så vil de mange vedvarende spændinger kunne medføre smerter omkring bryst og hjerte i en grad så du kan blive nervøs for, om der er noget galt med dit hjerte.

Gå i gang nu. Træk vejret. Tag 3-5 gode dybe indåndinger. Der skal sjældent mere til førend du rent faktisk kan mærke en effekt. Og du kan altid tage flere. Læg eventuelt hånden fladt lige under navlen og træk vejret så godt ind, at du kan se din hånd bliver skubbet ud med maven. Undgå at holde vejret, men begynd din udånding lige så snart du har fyldt dine lunger. Sørg for at få åndet AL luft ud, hold intet tilbage.

Når du trækker vejret giver du liv til dine celler, du udspænder din muskulatur og har nemmere ved at give slip på de negative følelser. Din krop er der, hvor dine følelser bor - og des mere den slapper af, des nemmere er det at føle dig godt tilpas.

”Tænk på noget andet!”

Hvor tit har vi efterhånden ikke hørt det: ”Det du tænker på vokser!”. Og vi har talrige eksempler på, at det netop er sådan. Hvis jeg f.eks. lige nu beder dig om, for enhver pris at undgå at tænke på en ”Lilla Citron”… nej, jeg sagde, at du IKKE skulle tænke på en ”Lilla Citron”, så begynder det allerede nu at blive svært at få tanken om den lilla citron ud af hovedet, ikke?

Det samme sker, når vi bliver nervøse. Så har vi tendens til netop at fokusere på det, som vi er nervøse for: eksamen, tandlæge besøget, første date, flyveturen, hvordan børnene klarer sig, osv.. Vores bekymringer og ubehagelige følelser vokser og vi føler os fanget og låst fast på netop disse tanker og følelser.

Så hvordan kan vi så bare tænke på noget andet?

Listen er lang og individuel. Men uanset hvad, så vil det kræve, at du gør en aktiv indsats eller handling og i det mindste forsøger. Men i bund og grund handler det om at sætte dine tanker i gang med noget helt andet, aflede og rette din opmærksomhed et andet sted hen:

  • Syng en sang, der kræver, at du tænker på teksten.
  • ​Lav englehop.
  • ​Fortæl en historie til en ven.
  • ​Plant blomster i din have.
  • ​Løb en lang tur, spil håndbold.
  • ​Spil et spil, der kræver dit fokus.
  • ​Kig på et billede og begynd at beskrive det i detaljer inde i dine tanker.
  • ​Lav kryds og tværs eller Soduko.
  • ​Vær aktiv med hvad som helst, som kræver din fulde opmærksomhed.

Førhen så man mennesker, der led af angst, gå rundt med en elastik om håndleddet. Pointen hermed var, at de lige lavede et lille smæk med elastikken ind mod håndleddet, hvis de behøvede afledning fra deres angst. Det er min holdning, at du ikke behøver aflede dig fra noget negativt med noget negativt. Find hellere alle de mange mere behagelige måder at aflede dig selv på frem: Skriv en liste allerede nu, så du har den parat, hvis du skulle få brug for den.

God fornøjelse!

Send mig en e-mail, sms eller giv mig et kald, hvis du har brug for hjælp til at få tricket til at virke for dig! Så finder vi sammen tid til et forløb til dig. Jeg hjælper dig der, hvor det er nemmere sagt end gjort!

God fornøjelse !

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​Firmainformation

Westh Hypnose & Hypnoterapi

CVR: 30447964

adresseinformation

Vejlevej 40, 1. sal, Gjerndrup

Find vej med Google Map

​© Copyright på tekst og billeder