Ring til os​

Book tid online​

Skriv til os​

... hjælper der, hvor det er nemmere sagt end gjort​

Slip fri af angsten nu!

  • Du kan straks booke dit forløb til at få neutraliseret din angst HER
  • Gør som mange andre har gjort det - sæt dig selv fri til at leve livet med en tryg og sikker følelse.
  • Over 20% af befolkningen oplever i løbet af deres liv, at få behandlingskrævende angst.
  • Din angst har intet at lære dig - det er en gammel misforstået følelse som ikke gør dig noget som helst godt!
  • Hypnoterapi er et af de mest velegnede redskaber til at neutralisere angst.

​Er du parat til at give slip på din angst?

Angst - og frygt - er en yderst ubehagelig følelse. Men det er også en helt naturlig - og nødvendig - del af det at være menneske. Alle mennesker genkender frygt fra deres liv - men der er også nogen som oplever angst i deres liv.

Jeg vil lige definere forskellen på frygt og angst: 

Frygt = den følelse man får, når der er en objektiv, rationel årsag til at være bange. F.eks. hvis man er ved at falde ned et sted, hvor man kan komme til skade. Frygt er en følelse, der har til hensigt at sikre os og motivere os til en adfærd, som fjerner os fra situationer/ personer/ steder, som kan skade os. Set i dette perspektiv er frygt en nødvendig og god følelse, fordi den sikrer vores overlevelse.

Angst = den følelse man får, når man er bange - men der er ingen objektiv, rationel årsag til at være bange. 

F.eks. når man er bange for at opholde sig et sted med mange mennesker. Eller bange for at køre i elevator, køre over broer eller holde en tale. Bange for at cykle fordi frøer på cykelstien skræmmer en. Og vi kunne faktisk blive ved. Der findes nok lige så mange variationer af det som man kan blive angst for , som der findes mennesker.

Modsat frygt, så motiverer angsten til en reaktion, der IKKE er baseret i virkelighed - og er derfor er den ikke god. Den er brændstof til noget, som vi ikke har brug for brændstof til. Og derfor ender den med at begrænse dig og skubber dig måske endda helt ud af kurs i forhold til de ting, som du rent faktisk gerne vil. Og i sidste ende kan den ende med at de-motivere dig til at ville ting i det hele taget. Man kan godt sige at angst "angriber" din fri vilje. Langvarig angst kan i sidste ende medføre depression. 

Man kan også forklare angst som værende en "fejl-indstilling" i dit alarmberedskab, så dit system reagerer for hurtigt, for meget og i visse tilfælde også på de forkerte ting. I hypnoterapien arbejder vi med at "gen-indstille" dit alarmberedskab, så du igen kommer til at reagere hensigtsmæssigt og proportionalt med de ting, der sker i dit liv. Det vil sige, at du stadig kan føle frygt, og dermed reagere helt hensigtsmæssigt og rationelt på de ting, der sker i dit liv.

​Hvordan føles angst?

​Alle har deres helt individuelle oplevelse af angst - men du kan helt sikkert genkende en eller flere af disse symptomer, hvis du lider af angst:

- Indre uro og rastløshed

- Knude i bryst/mave/hals

- Løs mave/ ondt i maven

- Hjertebanken/ forøget puls

- Synkebesvær/ tør i munden

- Svimmelhed/ tab af balance

- Åndenød/ hyperventilere

- Rysten på hænderne

- Svært at sige noget

- Pludselig varme eller kulde

- Tankemylder/ katastrofe tænkning

- Optagethed af indre tanker om hvordan man undgår bestemte situationer/begivenheder/ mennesker/ steder

- Flugttrang

Generaliseret Angst.

Når du mere eller mindre hele tiden oplever angst, altså en "hverdagsangst", som følger dig de fleste dage. Den kan virke uafhængig af steder, begivenheder og situationer, og har typisk et lidt svagere mønster end ved social angst og fobisk angst. Den generaliserede angst opleves ofte som en nervøsitet og usikkerhed. En indre uro, hvor man er anspændt i kroppen og går med et konstant ubehag. Der kan i løbet af dagen være tidspunkter hvor angsten er ekstra ubehagelig, og hvor man har svært ved at koncentrere sig om andet end at håndtere symptomer som f.eks. øget puls, kvalme, tunnelsyn, rysten eller følelsen af at skulle besvime. 

​Social Angst.

Udløses af tanken om eller faktisk samvær med andre mennesker. Meget ofte oplever mennesker med social angst også problemer med deres selvværd og angsten kommer typisk til udtryk ved, at man er bange for ikke at slå til, ikke at være god nok, lave fejl, blive grinet af, blive kigget på, være den næste til at sige noget eller føle at ens krop står i vejen for en. 

Hvis man oplever at have social angst, kan det være svært at komme afsted på arbejde, i skole og i det hele taget være sammen med andre mennesker, bestemte mennesker eller mange mennesker (også kaldet agorafobi). 

Fobisk Angst.

Denne type angst kaldes også angst for enkeltting, og det er den angst du oplever blive udløst af helt bestemte ting, f.eks. slanger, frøer, hunde, edderkopper, katte, fugle, heste, mørke, sygehuse, ​elevatorer, skoler, fly, broer, tunneller, kaste op, besvime, blive syg, blive smittet, m.m.. Listen er uendeligt lang. 

det kan også være, at du oplever egentlige panikanfald, hvis du nærmer dig det, der trigger din fobiske angst. Med det resultat, at du begynder at planlægge dit liv for at undgå f.eks. at flyve, køre i bus, besøge veninden der har hund, osv.. 

​Firmainformation

Westh Hypnose & Hypnoterapi

CVR: 30447964

adresseinformation

Vejlevej 40, 1. sal, Gjerndrup

Find vej med Google Map

​© Copyright på tekst og billeder